onsdag, mars 28, 2012

Ordning och reda.

Jag har två projekt som hänger över mig just nu. Som jag verkligen vill ta tag i. NU.

1. Se över vår ekonomi, vilka utgifter kan vi göra oss av med? Måste vi tex ha fast telefoni? Hur ska vi ordna med våra konton så att det funkar så smidigt som möjligt med betalningar och "fickpengar"?

2. M å s t e, s l ä n g a, g r e j e r! Jag vill inte äga så mycket saker och prylar och grejer, det känns som att huset svämmar över! Skänka, sälja, slänga!!

Det är ju bara att sätta fart, eller hur? Att metodiskt ta en sak i taget för att nå mitt mål.
Men när ska det göras? På kvällarna när jag febrilt försöker få undan dagens röra (som uppstått när vi var på jobbet!?) eller på helgen när jag vill umgås och ha det bra med min familj?

Dessa två projekt och den hopplösa känslan när det inte blev gjort -idag heller, tar upp mycket av mina funderingar. Särskilt det med att göra mig av med grejer. Det känns för stort. Det skall rensas och sorteras. Det skall bestämmas för varje pryls öde. Jag vill inte slänga sånt som kan vara till nytta för andra. jag vill inte skänka sånt som jag faktiskt kan sälja och tjäna en hacka på. Jag vill inte kämpa med att sälja sådant som ändå inte är särskilt värdefullt. Och självklart den klassiska: om jag gör mig av me detta -kommer jag att ångra mig då?
Puh!

Ikväll har jag iaf ringt och begärt ett par autogirobetalningar, och därmed kommer vi att spara 30:- per räkning.
Och så har jag packat en påse med grejer att ge till lille Emil.
Babysteps...

3 kommentarer: